بهترین روانپزشک کودک

روانپزشک کودک

این کلینیک متشکل از فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان، روانشناس کودک، مددکار اجتماعی، گفتار درمان و کار درمان ذهنی و جسمی می­باشد که خود شامل چندین بخش می­باشد:

کلینیک اضطراب کودکان و نوجوانان

اضطراب شامل علائمی مانند دلشوره، نگرانی، بی­قراری، تپش قلب، تنفس سریع، تنگی نفس، لرزش دستان و ↓ توانایی تمرکز و انتظار خبر بد می­شود که در بیماری­هایی مانند وسواس، حملات هراس، اضطراب فراگیر و اضطراب جدایی و اضطراب اجتماعی دیده می­شود. این بیماری­ها جزو شایعترین بیماری­های دوران کودکی و نوجوانی است و باعث افت عملکرد چشمگیر کودکان می­شود. با توجه به سخت بودن بیان احساسات و علائم برای کودکان و همراهی زیاد سایر اختلالات روانپزشکی با بیماری­های اضطرابی (مانند اختلال بیش­فعالی و نقص توجه، افسردگی و تیک) نیاز به بررسی دقیق توسط فوق تخصص روانپزشکی کودکان و نوجوانان می­باشد.

پس از بررسی توسط تیم روانپزشک و روانشناس کودکان و نوجوانان از درمان­های دارویی و یا غیردارویی (مانند شناخت- رفتار­ درمانی، بازی درمانی، شناخت درمانی، رفتار درمانی، آموزش مهارت­های حل مسئله، مدیریت زمان، آموزش مهارت­های اجتماعی و …) استفاده خواهد شد.

کلینیک روانشناسی کودکان

کلینیک اختلالات خلقی کودک

شامل اختلال افسردگی و اختلال دوقطبی است.

علائم بیماری افسردگی شامل خلق افسرده و یا تحریک­پذیر، عدم لذت بردن از چیزی، تغییرات خواب و اشتها، خستگی، احساس گناه و بی­ارزشی و انکار مرگ می­باشد.

اختلال دوقطبی با علائم افسردگی و دوره­های مانیا (شیدایی) مشخص می­شود که با روحیه شاد یا تحریک­پذیر، کاهش نیاز به خواب، اعتماد به نفس بیش از حد، پرحرفی، افزایش فعالیت مشخص می­شود. در این کلینیک این مراجعین توسط فوق تخصص روانپزشکی کودکان و نوجوانان جهت تعیین نوع و شدت بیماری و بیماری­های روانپزشکی همراه مانند اختلال بیش فعالی- نقص توجه، وسواس، tic مورد بررسی قرار می­گیرند. سپس توسط تیم درمان که شامل روانپزشک کودکان و نوجوانان و روانشناس کودکان و نوجوانان است وارد پروتکل درمانی دارویی و غیر دارویی (شناخت- رفتار درمانی، شناخت درمانی، رفتار درمانی، آموزش مهارت­های حل مسئله، مهارت­های کنترل خشم، مهارت­های اجتماعی و روان­درمانی­های کوتاه مدت یا طولانی مدت می­شوند.

کلینیک اختلال بیش فعالی- نقص توجه

این اختلال اکثراً در کودکان و گاهی در بزرگسالان نیز دیده می­شود.

علائم آن شامل به سه دقیقه تقسیم می­شوند. ۱- علائم بی­توجهی، ۲- علائم بیش­فعالی و ۳- علائم تکانشگری. علائم بی­توجهی مانند عدم توجه به جزئیات، گم کردن وسایل، حواس­پرتی، فراموشکاری و عدم تکمیل تکالیف درسی، علائم بیش­فعالی شامل تکان خوردن دائم، بازی کردن با سر­و­صدا، حرکت دائم و پرحرفی و علائم تکانشگری مانند پریدن وسط حرف دیگران، عدم تحمل انتظار می­باشد. این مراجعان در کلینیک مربوطه توسط روانپزشک فوق متخصص کودکان و نوجوانان مورد بررسی قرار خواهند گرفت و با توجه به اشتراک بعضی از این علائم با بیماری­های دیگر روانپزشکی و همراهی فراوان سایر بیماری­های روانپزشکی با اختلال بیش فعالی- نقص توجه تحت ارزیابی بیشتر با تست­های تشخیصی مانند QEEC قرار گرفته و سپس درمان­های دارویی و غیردارویی (مانند نوروفیدبک برای خود بیمار وآموزش مدیریت واگذاری برای والدین) برایشان شروع خواهد شد.

کلینیک اختلالات یادگیری کودکان

این اختلالات شامل اختلال خواندن، اختلال نوشتن و اختلال ریاضیات می­باشد. اختلال خواندن شامل مشکلات در به یاد آوردن حروف و کلمات چاپی که منجر به مشکل خواندن می­شود است. اختلال نوشتن در هجی کردن کلمات و ساختن پاراگراف و نقطه­گذاری و قواعد دستوری مشکل دارند. اختلال ریاضیات مشکل در یادگیری اعداد، یادآوری علائم جمع و تفریق، یادگیری جدول ضرب و انجام محاسبات می­باشد.

با توجه به نقش مهم این اختلال در افت تحصیلی دانش آموزان و ایجاد اضطراب و افسردگی در آنها نیاز به تشخیص هر چه زودتر این اختلال جهت شروع سریعتر درمان می­باشد. در این کلینیک فوق تخصص متبحر کودکان و نوجوانان و روانشناس کودکان و نوجوانان و شنوایی سنج با کمک شرح حال و معاینه دقیق و ارزیابی سایر علل احتمالی و بررسی از نظر علل روانپزشکی همراه مانند اختلال بیش فعالی- نقص توجه درمان فشرده فردی به صورت آموزش مستقیم با توجه به زمینه اختلال یادگیری انجام خواهد شد.

روانپزشک کودک

عقب ماندگی ذهنی که بر اساس  محاسبه می­شود. این کودکان به دلیل کمتر بودن توان ذهنی نسبت به سنشان بر اساس میزان IQ نیاز به آموزش­های ویژه جهت مراقبت از خود، روش­های برقراری ارتباط و در صورت وجود بیماری روانپزشکی همراه، نیاز به درمان آن اختلال دارند. در ضمن والدین این کودکان نیز از لحاظ نحوه­ی برخورد با این کودکان نیاز به همراهی و آموزش دارند که در این کلینیک توسط افراد مجرب بصورت خصوصی یا گروهی ارائه خواهد شد.

تیک و توره: حرکات تکرار شونده و با صداهای تکرار شونده­ای است که توسط کودک ایجاد می­شود و درمان آن از طریق درمان­های دارویی و غیر دارویی مانند عکس کردن عادت می­باشد و نکته­ی مهم امکان وجود اختلالات روانپزشکی همراه این اختلالات است که نیاز به بررسی بیشتر و دقیق توسط متخصص این رشته در این کلینیک دارد.

اختلالات دفعی: مانند بی­اختیاری ادرار و مدفوع، یا احتباس ادرار و مدفوع که نیاز به بررسی علت زمینه­ای ایجاد این مشکل توسط متخصصین مجرب در این زمینه می­باشد. درمان این مشکل بصورت دارویی و غیردارویی (نوروفیدبک) می­باشد.

کلینیک اتیسم

این کلینیک شامل فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان، روانشناس کودک، گفتار درمان و کاردرمان ذهنی و جسمی می­باشد که ارزیابی، تشخیص و درمان بیماران مبتلا به اختلالات طیف اتیسم را بر عهده دارد.

کلینیک بیوفیدبک و نوروفیدبک

در طی بیوفیدبک روانشناس به بیمار یاد می­دهد، چگونه بطور ارادی اعمال غیرارادی طبیعی بدن (مانند تنفس، ضربان قلب، فشار خون، گرفتگی عضلات و امواج مغز و …) را تنظیم و کنترل کند تا در سلامت کلی بدن تأثیر بگذارد. امروزه بیوفیدبک در طب جایگاه به سزایی دارد. بیوفیدبک توجه فرد را به عکس العمل­های غیرارادی بدن معطوف می­کند. بدین ترتیب که این فعالیت­ها توسط سنسورهایی که بطور اختصاصی برای فعالیت­های مختلف بدن طراحی شده اندازه­گیری می­شوند.

کلینیک روانشناسی کودکان

از جمله تعدادی از موارد کاربرد بیوفیدبک شامل موارد زیر می­باشد:

• اختلالات خواب
  • اختلالات بیش­فعالی کودکان
  • اختلالات رفتاری
  • مشکلات یادگیری
  • کنترل درد (کمردرد، سندرم درد لگنی مزمن، فیبرومیالژی)
  • سندرم مفصل تمپوروماندیبولار
  • کاهش و کنترل استرس و اضطراب
  • اختلالات سیستم گوارشی مانند سندرم روده­ی تحریک پذیر
  • بی­اختیاری دفع ادرار و مدفوع
  • سندرم رینود
  • دندان قروچه
  • اتیسم
  • ترک اعتیاد
  • اختلالات یادگیری
  • افزایش قوای جسمی و ذهنی
  • سردرهای میگرنی و تنشی

نوروفیدبک نوعی بیوفیدبک است که در آن از امواج مغزی بعنوان بازخورد استفاده می­شود.

موج بتا قویاً با فعال بودن مغز ارتباط دارد، و تقویت این موج با فوکوس روی قشر فرونتال کمک به بهبود تکلم، بهبود قدرت برنامه­ریزی و سازمان­دهی و نیز کاهش افسردگی، بهبود خلق و بهبود فعالیت شناختی می­گردد.