تراکشن یا کشش ستون فقرات فیزیوتراپی

تراکشن یا کشش ستون فقرات در فیزیوتراپی

تراکشن یا کشش ستون فقرات، یک روش درمانی است که هدف از انجام این روش اعمال نیرو به دو استخوان متصل به هم است تا این دو استخوان را کمی از هم دور کنند تا فضای بیشتری بین آن ها ایجاد شود. ترکشن را می توان به طور دستی و یا از طریق دستگاه انجام داد. رایج ترین نواحی از ستون فقرات که تحت درمان با ترکشن یا کشش قرار می گیرند، شامل گردن (تراکشن گردنی) و کمر (تراکشن کمر) می باشد.

تراکش یا کشش بر روی افرادی اعمال می شود که دچار درد کمر و گردن می باشند. این روش برای بهبود علایمی ازجمله  درد، ضعف و بی حسی است که تا یک پا و یا یک بازو کشیده می شود و در اثر التهاب یک یا چند ریشه ی اعصاب نخاعی ایجاد می شود.

تراکشن گاهی اوقات نیز در مورد افرادی که به  تنگی کانال نخاعی یا اسپوندیلوز مبتلا هستند به کار می رود. تراکشن به اعصاب اجازه می دهد که آزادانه از سوراخ بین مهره ای عبور کنند .

تراکشن ستون فقرات همچنین به طور دستی توسط فیزیوتراپ ها اعمال می شود. به طور کلی، این تنها نوعی از تراکشن است که در مورد درد حاد کمر و گردن به کار می رود.

کشش مفصل که توسط تراکشن ستون فقرات اعمال می شود، به غضروفهای بین مهره ای اجازه می دهد بر روی یکدیگر بلغزند. همچنین این روش می تواند جریان خون را افزایش داده و فشار موجود بر روی کانال نخاعی (شامل رگ های خونی و ریشه های عصبی) را کم کند.

روش درمانی تراکشن یا کشش  ستون فقرات همچنین می تواند موجب کشش رباط ها و ماهیچه هایی که به مفاصل متصل هستند شود. به این خاطر، این روش می تواند موجب کاهش اسپاسم عضلات کمر شود.

نتایج

با کمک سایر درمان های فیزیوتراپی، بسیاری افراد در استفاده از روش تراکشن ستون فقرات، موفقیت زیادی کسب کرده اند. این روش درمانی درد را کاهش می دهد و باعث می شود که بدن بتواند به طور موثرتری موجب بهبود بیماری شود. برخی بیماران به زمان اندکی برای درمان به روش تراکشن ستون فقرات و برخی دیگر به زمان طولانی تری نیاز دارند.

نتایج استفاده از روش درمانی تراکشن ستون فقرات عبارتند از: تسکین درد، قرارگیری صحیح ستون فقرات و کاهش فشار موجود بر روی مفاصل. تراکشن ستون فقرات باعث کشش عضلات و استخوان های کمر می شود. چنانچه این روش تحت شرایط مناسب استفاده شود، می تواند به طور قابل توجهی حرکات و فعالیت های فرد را در طول روز بهبود بخشد.

در بخش فیزیوتراپی پلی کلینیک فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان مهر با وجود  دستگاه های تراکشن که بصورت کامپیوتری هدایت می شوند میتوان به طور دقیق تری در طول درمان،  محرک اعمال شده را براساس مشکل ستون فقرات فرد تنظیم نمود.