بهترین دکتر مغز و اعصاب و فیزیوتراپی شانه یخ و تسکین درد

شانه یخ زده و نکات درمانی آن را با هم بررسی کنیم

بهترین دکتر مغز و اعصاب و فیزیوتراپی

تعریف شانه یخ زده :

شانه یخ زده که به صورت کپسولیت چسبنده نیز نام برده می شود ، شرایطی و علائمی به وجود می آید که با سفتی و درد در مفصل شانه نمایان می شود .

علائم به مرور زمان تدریجی شروع شده ، با گذشت زمان خیلی بدتر می شوند و بعد از گذشت ۱-۳ سال برطرف می شوند .

احتمال ایجاد شانه یخ زده در صورت اتفاق افتادن شرایطی که مانع حرکت بازو می شود مانند سکته مغزی و جراحی پستان افزایش می یابد .

درمان شانه یخ زده شامل ورزشهای افزایش دامنه حرکت و گاهی تزریق داروهای بی حس کننده و کورتیکواستروئید در داخل مفصل است .

در موارد کمی جراحی آرتروسکوپی برای آزاد کردن کپسول مفصلی جهت حرکت آزادانه آن بکار می رود .

احتمال دوباره تکرار شدن  آن در همان مفصل شانه نادر است ولی بعضی از افراد این مشکل را در شانه مقابل پیدا می کنند .

“علایم شانه یخ زده  را  با بهترین دکتر مغز و اعصاب در میان بگذارید

علایم شانه یخ زده را بررسی کنیم :

شانه یخ زده عموما به صورت پیوسته در ۳ مرحله آغاز می شود و هر مرحله ممکن است چند ماه ادامه یابد :

• -مرحله  اول ، مرحله در حال یخ زدگی :

هر حرکتی در شانه باعث درد می شود ودامنه حرکات شانه شروع به محدود شدن می کند .

• -مرحله دوم مرحله یخ زده :

در این شرایط دردبسیار کاهش پیدا میکند ولی شانه بسیار سفت می شود و استفاده از آن  هم سخت تر می شود .

• -مرحله ذوب شدن :

دامنه حرکت در مفصل شانه شروع به بهتر شدن می کند .

در تعدادی از افراد درد شبها بدتر می شود و گاهی با خواب تداخل می کند .

علت :

استخوانها ،لیگامانها و تاندونهایی که مفصل شانه را تشکیل می دهند در داخل کپسولی از بافت هم بند قرار گرفته است .در شانه یخ زده کپسول مفصلی  خیلی ضخیم می شود و حرکت مفصل شانه رابسیار  کم می کنند .

علت این مشکل دقیقا شناخته شده نیست ولی احتمال آن در افرادی که دیابت دارند و یا اخیرا سابقه عدم استفاده طولانی مدت از مفصل شانه شان را داشته اند بیشتر است .

” بهترین دکتر مغز و اعصاب و فیزیوتراپی شانه یخ زده  و هر آنچه که باید در مورد شانه یخ زده و بدانید

ریسک فاکتور ها :

موارد بسیار خاصی احتمال شانه یخ زده را خیلی بیشتر می کنند همچون موارد زیر :

• -سن و جنس :

افراد با سن ۴۰ و بیشتر ،به ویژه خانم ها ،احتمال بیشتری جهت داشتن شانه یخ زده دارند .

• -بی حرکتی و کاهش حرکت :

افرادی کهدر  مدت زمان طولانی بی حرکتی و یا کاهش حرکت شانه داشته اند در ریسک خیلی  بالاتری برای اتفاق افتادن شانه یخ زده دارند.

عدم تحرک مفصل شانه ممکن است نتیجه علل مختلفی باشند:

_سکته مغزی

_انجام عمل جراحی

_شکستگی بازو

• -بیماری داخلی :

افراد با بیماری های خاص ریسک بیشتر شانه یخ زده هستند مانند موارد نام برده :

الف _دیابت

ب _پرکاری تیروئید

ت _کم کاری تیروئید

ث_بیماری قلبی

ج_سل

چ_بیماری پارکینسون

تشخیص تئوسط پزشک :

در طول معاینه پزشک از شما می خواهد تا برای بررسی درد و دامنه حرکت مفصل ، آن را در سمت های  مختلف حرکت دهید و بعد از آن از شما خواهد خواست تا عضلات خود را شل نگه دارید و پزشک بازو شما را حرکت خواهد داد و در شانه یخ زده در هر ۲ نوع این حرکات محدودیت حرکت وجود دارد .اکثر اوقات شانه یخ زده با علائم تشخیص داده می شود ولی گاهی برای کنار گذاشتن مشکلات دیگر رادیوگرافی یا ام آر آی نیز انجام می شود .

” مشاوره با بهترین دکتر مغز و اعصاب  “

درمان و داروها ی شانه یخ زده :

درمان شانه یخ زده شامل کنترل درد شانه و حفظ حرکت در مفصل شانه می باشد .

فیزیوتراپی :

فیزیوتراپیست ورزشهای افزایش دهنده دامنه حرکت مفصل شانه را آموزش می دهد تا حداکثر توان حرکتی در مفصل شانه برقرار باشد .

انجام مداوم این تمرینات توسط بیمار ضامن بهبود می باشد .

جراحی و سایر درمانها:

اکثر موارد این بیماری بعد از ۱۲ تا ۱۸ ماه بهتر می شود .در صورت علائم مداوم موارد زیر پیشنهاد می شود :

الف _تزریق استروئید داخل شانه به کاهش درد و افزایش حرکت شانه کمک می کند به ویژه در صورتی که در مراحل اول استفاده شود .

ب_اتساع مفصل :تزریق آب مقطر استرین داخل کپسول شانه کمک به باز شدن کپسول و بهبود حرکت مفصل می شود .

پ_انجام مانورهای خاص روی مفصل :

در خصوص این روش پس از بیهوشی کامل بیمار ،پزشک مفصل را در جهات مختلف حرکت می دهد تا بتواند سفتی ها را شلتر کند .

جراحی :جراحی شانه یخ زده نادر است اگر هیچ درمانی کمک نکند جراحی پیشنهاد میشود که اکثرا از طریق آرتروسکوپی انجام می شود

روش زندگی:

بهره گرفتن  از شانه درگیر تا حدی که درد و محدودیت حرکت اجازه می دهد ادامه یابد .کمک گرفتن از سرما یا گرما به برطرف شدن درد کمک می کند

سایر درمانها:

۱-طب سوزنی:

تحریک اعصاب ازطریق پوستTENS-2

پیشگیری:

یکی از عوامل شایع شانه یخ زده بی حرکتی یا کم حرکتی است که این بی حرکتی شاید در نتیجه صدمه به شانه شکستگی بازو یا سکته مغزی اتفاق بیفتد .اگر دچار صدمه ای شدید که حرکت شانه را برای شما سخت میکند، باپزشک خود در مورد تمرین هایی که میتوانید انجام دهید تا دامنه حرکتهایتان  زمان باقی بماند صحبت کنید .

پیوند: بهترین دکتر مغز و اعصاب ، دکتر مغز و اعصاب

منبع : http://mehrbrainclinic.com