کرونا

علائم ابتلا به ویروس کرونا

کرونا ویروس ها خانواده ای بزرگ از ویروس ها هستند که موجب بیماری های تنفسی مانند سرماخوردگی می شوند. بیشتر افراد در برهه ای از زندگی خود به کروناویروس ها آلوده می شوند اما شدت علائم بیماری معمولا خفیف تا متوسط هستند. در برخی موارد، ویروس ها می توانند موجب بیماری های دستگاه تنفسی تحتانی مانند ذات الریه و برونشیت شوند. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که کدهای ژنتیکی این ویروس نزدیکی زیادی به ویروس سارس دارد.

همزمان با شیوع ویروس جدید کرونا گروهی نیز به سرماخوردگی عادی و آنفلوانزای فصلی مبتلا می شوند و این بیماریها نیز می تواند نگرانی زیادی را برای مبتلایان ایجاد کند. آگاهی از تفاوت علائم این بیماری‌ ها می‌تواند از شدت نگرانی‌ ها بکاهد.

• ویروس آنفولانزای فصلی :

ویروس های آنفلوانزای فصلی باعث تب، سرفه، گلو درد، درد عضلات، سر درد، آبریزش بینی و در برخی موارد اسهال و استفراغ می شود. علائم ویروس های آنفلوانزاهای فصلی اغلب به صورت ناگهانی بروز می کند. اکثر مبتلایان به ویروس های آنفلوانزاهای فصلی طی دو هفته بهبود پیدا می کنند. با این حال آنفلوانزای فصلی می تواند در برخی از بیماران منجر به ذات الریه شود.

• ویروس کرونا :

در مورد ویروس کرونا نتیجه تحقیق هایی که تاکنون انجام شده است نشان می دهد که نشانه های اصلی ابتلا به آن تب، سرفه و تنگی نفس است. تا کنون تنها پنج درصد بیماران مبتلا به نوع جدید ویروس کرونا از گلو درد و آبریزش بینی شکایت کرده اند. این در حالی است که حالت تهوع، اسهال و استفراغ در تنها یک تا دو درصد مبتلایان به ویروس جدید کرونا مشاهده شده است.

نشانه های سرماخوردگی معمولی در بیماران اغلب عطسه و سرفه، سر درد، گلودرد، آبریزش بینی، درد عضلانی و احساس خستگی است.

به این ترتیب می توان نتیجه گرفت که هم آنفلوانزای فصلی و هم ویروس جدید کرونا منجر به تب و سرفه در مبتلایان می شوند. با این حال نفس تنگی ویژگی خاص ابتلا به نوع جدید ویروس کرونا محسوب می شود. گلودرد و آبریزش بینی نیز در اکثر موارد در بیماران مبتلا به این ویروس مشاهده نمی شود.

• علائم سرماخوردگی :

1. سرفه
  2. عطسه
  3. سر درد
  4. گلو درد
  5. درد عضلانی
  6. خستگی
  • علائم آنفلوانزای فصلی :

1. تب و لرز
  2. سرفه خشک
  3. گلو درد
  4. سر درد
  5. درد عضلانی
  6. آبریزش بینی
  7. حالت تهوع و استفراغ
  8. اسهال
  9. احساس خستگی شدید
  • علائم ابتلا به ویروس جدید کرونا :

1. تب
  2. سرفه
  3. تنگی نفس
  4. به ندرت گلودرد
  5. در موارد نادر آبریزش بینی
  6. در موارد بسیار نادر حالت تهوع، اسهال و استفراغ
  • نکات ایمنی فردی جهت جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا :

– شستشوی دست­ها : با مایعات ضد عفونی کننده الکل دار و یا آب و صابون. حداقل زمان ۲۰ ثانیه

– فاصله مناسب : توصیه می­شود حداقل یک متر فاصله بخصوص از افرادی که مشکوک هستند داشته باشیم.

– پرهیز از دست زدن به چشم­ها و دهان و بینی در محیط خارج از منزل

– مراقبت تنفسی : استفاده از آرنج خم شده و یا دستمال یکبار مصرف در زمان عطسه و سرفه

– ماندن در منزل بخصوص اگر احساس بیماری می­کنید. البته اگر سرفه و تنگی نفس و تب دارید حتما به پزشک مراجعه کنید.

– پیگیر اطلاعات روز جهانی و ملی در این خصوص باشید.

– ورود به منزل با شستشوی دست­ها و در آوردن لباس­ها و جدا سازی آنها و مجددا شستشوی دست­ها

کرونا

• آیا استفاده از ماسک‌های بهداشتی در پیشگیری از ابتلا به ویروس‌ها اثری دارد؟

همه ویروس‌ها به اندازه‌ای کوچک هستند که از ماسک‌های بهداشتی معمولی عبور می‌کنند. ویروس‌ها از طریق قطراتی که هنگام عطسه و سرفه از مجاری تنفسی پخش می‌شوند از یک فرد به فرد دیگر منتقل می‌شوند. این قطرات کوچک بر روی دست‌ها و سطح اشیاء در محیط پخش می‌شوند. افراد بعدا با دست دادن با یکدیگر یا دست کشیدن بر روی سطح اشیاء با این قطرات در تماس قرار می‌گیرند. آنها سپس دست خود را به چشمان، بینی و دهان خود می‌مالند و به این ترتیب ویروس منتقل می‌شود.

ماسک‌ها می‌توانند مانع از انتقال قطرات بزرگی شوند که پس از عطسه و سرفه دیگران در هوا پخش می‌شوند. این امر به این معنا است که استفاده از ماسک‌های بهداشتی بی‌فایده نیست .

این در حالی است که فردی که ماسک زده نمی‌تواند بینی و دهان خود را با دست لمس کند و به این ترتیب امکان ابتلای او به ویروس به دنبال تماس دست‌هایش با سطح اشیاء کاهش می‌یابد.

باز هم بهترین راه جلوگیری از انتقال نوع جدید ویروس کرونا شستشوی مرتب دست ها با آب و صابون است.